JACQUELINE ESPINOZA CHAVESTA
DIDÁCTICA
DE LA MATEMÁTICA PARA LOS MAESTROS
I.
RESUMEN:
En esta
monografía tratan de crear un espacio de reflexión y estudio sobre las
matemáticas, en cuanto objeto de enseñanza y aprendizaje, y sobre los
instrumentos conceptuales y metodológicos de índole general que la Didáctica de
las Matemáticas está generando como campo de investigación. Orientándose en los
siguientes contenidos.
Equidad;Currículo;Enseñanza;Aprendizaje;Evaluación;Tecnología.
Estos seis principios
describen cuestiones cruciales que, aunque no sean específicas de las
matemáticas escolares, están profundamente interconectadas con los programas de
matemáticas, la selección de materiales, a planificación de unidades
didácticas, el diseño de evaluaciones, las decisiones instruccionales en las
clases, y el establecimiento de programas de apoyo para el desarrollo profesional
de los profesores. Está centrado en el análisis del propio contenido
matemático, con la finalidad de hacer reflexionar a los maestros en formación
sobre sus propias creencias y actitudes hacia las matemáticas e inducir en
ellos una visión constructiva y sociocultural de las mismas. Tras presentar una
síntesis del papel que las matemáticas desempeñan en la ciencia, la tecnología
y en la vida cotidiana describimos algunos rasgos característicos de las
matemáticas.
Describimos las
tres categorías básicas de contenidos que propone el Diseño Curricular Básico
(conceptos, procedimientos y actitudes), y razonamos que el análisis de la
actividad matemática y de los procesos de enseñanza y aprendizaje en las clases
requiere adoptar un modelo epistemológico más detallado, considerando como
objetos matemáticos las propias situaciones.
Además
de los conceptos y procedimientos. Junto a estos objetos matemáticos es
necesario tener en cuenta en la organización de la enseñanza los procesos
matemáticos de resolución de problemas, representación, comunicación,
justificación, conexiones e institucionalización.
Dedicamos
al estudio de los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas,
comenzando con una situación de contextualización sobre las creencias de los
maestros en formación acerca de la enseñanza y el aprendizaje de nuestra
materia. No parece posible tomar decisiones educativas apropiadas si no
adoptamos previamente criterios claros sobre lo que vamos a considerar qué es
"saber matemáticas".
El maestro en formación debe ser
consciente de la complejidad de la tarea de la enseñanza si se desea lograr un
aprendizaje matemático significativo. Será necesario diseñar y gestionar una
variedad de tipos de situaciones didácticas, implementar una variedad de
patrones de interacción y tener en cuenta las normas, con frecuencia
implícitas, que regulan y condicionan la enseñanza y los aprendizajes.
Esta información aportará a los maestros
en formación una visión complementaria y crítica, tanto de las orientaciones
propuestas a nivel del estado español como de las respectivas comunidades
autonómicas.
II.
ABSTRACT:
Mathematics Education for Teachers
In this monograph seek to create a space for reflection and study of mathematics, as an object of teaching and learning, and on the conceptual and methodological tools general purpose the Teaching of Mathematics is generating as a research field. Orienting in the following contents. Equity, Curriculum, Teaching, Learning, Assessment, Technology. These six principles describe the key issues that, while not specific school mathematics, are deeply interconnected with math programs, selection of materials, planning lesson plans, evaluation design, instructional decisions in the classroom, and the establishment of programs to support the professional development of teachers. is focused on the analysis of mathematical content itself, in order to reflect the student teachers about their own beliefs and attitudes toward math and induce in them a constructive and sociocultural thereof. After presenting an overview of the role that mathematics plays in science, technology and everyday life describe some characteristics of mathematics. We describe the three basic categories of content that offers the Basic Curriculum Design (concepts, procedures and attitudes), and reasoned that the analysis of mathematical activity and the processes of teaching and learning in the classroom requires adopting a more detailed epistemological model, considering as mathematical objects' own situations. Besides the concepts and procedures. Alongside these mathematical objects must be taken into account in the organization of teaching mathematical processes of problem solving, representation, communication, justification, connections and institutionalization. Dedicated to the study of the teaching and learning of mathematics, starting with a situation of contextualization on beliefs of preservice teachers about teaching and learning in our field. It does not seem possible to make appropriate educational decisions previously adopted unless clear criteria on what we will consider what is "knowing mathematics". The student teacher must be aware of the complexity of the task of teaching are critical for meaningful mathematical learning. It will be necessary to design and manage a variety of teaching situations, implement a variety of interaction patterns and take into account the rules, often implicit, which regulate and influence the teaching and learning.
This information will provide training for teachers in a complementary vision and criticism, both of the measures proposed at the state level as the Spanish autonomous communities.
In this monograph seek to create a space for reflection and study of mathematics, as an object of teaching and learning, and on the conceptual and methodological tools general purpose the Teaching of Mathematics is generating as a research field. Orienting in the following contents. Equity, Curriculum, Teaching, Learning, Assessment, Technology. These six principles describe the key issues that, while not specific school mathematics, are deeply interconnected with math programs, selection of materials, planning lesson plans, evaluation design, instructional decisions in the classroom, and the establishment of programs to support the professional development of teachers. is focused on the analysis of mathematical content itself, in order to reflect the student teachers about their own beliefs and attitudes toward math and induce in them a constructive and sociocultural thereof. After presenting an overview of the role that mathematics plays in science, technology and everyday life describe some characteristics of mathematics. We describe the three basic categories of content that offers the Basic Curriculum Design (concepts, procedures and attitudes), and reasoned that the analysis of mathematical activity and the processes of teaching and learning in the classroom requires adopting a more detailed epistemological model, considering as mathematical objects' own situations. Besides the concepts and procedures. Alongside these mathematical objects must be taken into account in the organization of teaching mathematical processes of problem solving, representation, communication, justification, connections and institutionalization. Dedicated to the study of the teaching and learning of mathematics, starting with a situation of contextualization on beliefs of preservice teachers about teaching and learning in our field. It does not seem possible to make appropriate educational decisions previously adopted unless clear criteria on what we will consider what is "knowing mathematics". The student teacher must be aware of the complexity of the task of teaching are critical for meaningful mathematical learning. It will be necessary to design and manage a variety of teaching situations, implement a variety of interaction patterns and take into account the rules, often implicit, which regulate and influence the teaching and learning.
This information will provide training for teachers in a complementary vision and criticism, both of the measures proposed at the state level as the Spanish autonomous communities.
III. CONCLUSIONES :
Ø las matemáticas se caracterizan por su presión, por
su carácter formal y abstracto.
Ø El maestro en formación debe lograr una actitud
propicia al uso de materiales manipulativos de toda índole.
Ø Las matemáticas, aglutinan un conjunto de
conocimientos y una determinada estructura y organización internos.
Ø Los principales elementos tomar en cuenta en la planificación, gestión
y y evaluación son los recursos didácticos.
III.
APRECIACION
CRITICA:
·
El crecimiento de los alumnos permite plantear
actividades de medida y ayudar a los
alumnos a diferenciar progresivamente las diferentes magnitudes y a estimar
cantidades de las mismas: peso, longitud, etc.
·
El objetivo principal no es convertir a los futuros en
“matemáticos aficionados”, tampoco se trata de capacitarlos en cálculos complejos,
puesto que los ordenadores hoy día resuelven este problema.
No hay comentarios:
Publicar un comentario