Anali Lopez Berru
Tema: LA MATEMÁTICA Y CIENCIA
I)RESUMEN
La matemática es
una ciencia ya que es un sistema de
conocimientos ordenados, que como en otras ciencias se han ido formado
en el transcurso del tiempo y su veracidad se comprueba
y amplía constantemente
con la práctica
social. Además tiene su objeto de
estudio (las formas
del
espacio y las relaciones cuantitativas del mundo real y
por tanto sobre una materia muy real), sus leyes y categorías (estudia un sistema cualitativamente de leyes,
crea sus propios conceptos para reflejar los objetos y fenómenos
que estudia, se suscriben
al campo de investigación;
y su ordenamiento se
da por el principio de
jerarquía de estructuras, de las más simples a las más complejas, de las más
generales a las particulares o viceversa),
sus métodos (abstracción, idealización,
deducción,
inducción,
analogía, modelación, axiomático, etc.) y, un carácter universal y
dialéctico (porque tiene aplicaciones útiles en los negocios, la industria, la
música, la historia, la política, los deportes, la medicina, la agricultura, la
ingeniería y las ciencias naturales y sociales).
En conclusión, la Matemática
es una ciencia formal porque se encuentra estructurada en base a axiomas,
leyes, teoremas y principios. Se ocupa de describir, analizar y relacionar las
cantidades, las formas espaciales y sus relaciones.
II)
ABSTRACT
MATHEMATICS AND ITS
RELATION TO SCIENCE.
Mathematics is a science as it is an ordered system of knowledge, as in other sciences that have been formed over time and its accuracy is checked and constantly expanding with social practice. It also has its subject (the forms of space and the quantitative relationships of the real world and therefore on a very real matter), laws and categories (studies a qualitative system of laws, creates his own concepts to reflect objects and phenomena studying, subscribe to the research field, and his order is given by the principle of hierarchy of structures, from the simplest to the most complex, from the general to the particular or vice versa), methods (abstraction, idealization, deduction, induction, analogy, modeling, axiomatic, etc.) and a universal character and dialectical (because it has useful applications in business, industry, music, history, politics, sports, medicine, agriculture, engineering and the natural and social sciences).
In conclusion, mathematics is a formal science because it is structured based on axioms, laws, theorems and principles. Handles describe, analyze and relate the quantities, shapes and spatial relationships.
TEMA: LA MATEMÁTICA Y SU RELACIÓN CON LAS CIENCIAS COMO RECURSO PEDAGÓGICO
I)RESUMEN
La Matemática es una ciencia viva. Su conocimiento
no está fosilizado, además de una herencia recibida es una ciencia que hay que
construir. Un reto interesante es el contextualizar adecuadamente los nuevos
contenidos que se presentan; porque difícilmente ha existido algún
descubrimiento humano donde la matemática no haya estado presente. El uso de la
matemática no sólo se relaciona con la Física y Química sino también en
Biología, Medicina, Economía, Meteorología, así como en las ciencias sociales
que refieren exclusivamente a una acción humana como la Sociología, la
Psicología, la Arqueología y la Educación;
las Ciencias de la Comunicación, la Lingüística, la Etnográfica o el
urbanismo. E incluso en la Pintura y la Música, revelan el
papel cada vez más preponderante que juega la Matemática en el mundo actual.
Sin embargo en los últimos siglos se ha venido tratando en el aula como una ciencia formal
separada y alejada de las demás ciencias. Razón por la cual se aboga por un
proceso educativo, vivo y transdisciplinar que muestre el concierto de
fantasías que entrelazan todas las ciencias, en mayor o menor intensidad.
Se concluye que la matemática tiene relación con
las ciencias formales (ejem: lógica, etc.), naturales (ejem: química, física,
etc.) y sociales (Ejem: sociología, antropología, educación, etc.) por lo que
urge su tratamiento integral en el aula.
II) ABSTRACT
MATHEMATICS
AND ITS RELATION TO SCIENCE AS A PADAGOGICAL
Mathematics is a living science. His knowledge is not fossilized, plus an inheritance received is a science to be built. An interesting challenge is the proper context for new content to be presented, because there has been hardly any human discovery where mathematics was not present. The use of mathematics is not only related to physics and chemistry but also in biology, medicine, economics, meteorology, and the social sciences that relate only to human action as Sociology, Psychology,
Archaeology and Education , Communication Sciences, Linguistics, Ethnography and urbanism. And even in painting and music, revealing the increasingly dominant role that mathematics plays in the world today.
But in recent centuries has been trying in the classroom as a separate formal science and away from the other sciences. Which is why calls for an educational process, and transdisciplinary showing live concert fantasies intertwine all sciences, to a greater or lesser degree.
The conclusion is that mathematics is related to the formal sciences (eg: logic, etc.), Natural (eg: chemistry, physics, etc.) And social (Ahem: sociology, anthropology, education, etc.) And it urges its comprehensive treatment in the classroom.
But in recent centuries has been trying in the classroom as a separate formal science and away from the other sciences. Which is why calls for an educational process, and transdisciplinary showing live concert fantasies intertwine all sciences, to a greater or lesser degree.
The conclusion is that mathematics is related to the formal sciences (eg: logic, etc.), Natural (eg: chemistry, physics, etc.) And social (Ahem: sociology, anthropology, education, etc.) And it urges its comprehensive treatment in the classroom.
No hay comentarios:
Publicar un comentario