Alumna: Haydee Eliana Dávila Vásquez
Matemática y ciencia
I.
Resumen:
Su contenido tiene un carácter objetivo, ya que la misma es un reflejo
objetivo de la realidad, pero al mismo tiempo, al ser una forma de la
conciencia social, es decir, como actividad del hombre, tiene también un
carácter subjetivo, pues es el hombre quien hace interpretaciones de esa
realidad, de ahí que la Ciencia no es verdad absoluta, sino que se enriquece y
se valida con la práctica que la confirma.
Tiene su origen en los
fenómenos de la realidad objetiva y
mediante abstracciones, idealizaciones, generalizaciones u otros procedimientos
específicos. La matemática puede y debe juzgar un papel esencial en la
integración de la ciencia.
Este proceso de matematización de la ciencia que caracteriza al siglo XX
no es casual, sino que todo lo contrario, es necesario y debe aumentar en el
futuro y ha contribuido y seguirá contribuyendo al desarrollo, tanto de las
demás ciencias, como de la Matemática en particular, o sea, que la práctica
desempeña un papel muy importante en el desarrollo de la Matemática.
II.
Abstract:
Your content is objective in nature, since it is an
objective reflection of reality, but at the same time, being a form
of social consciousness, ie, ashuman activity, is also
a subjective nature, it is theman who makes interpretations of
that reality, which is why science is not absolute truth, but thatis
enriched and validated practice confirms that.
It originated in the phenomena of objective realityand by abstractions, idealizations, generalizationsor other procedures. The mathematics can and should judge a key role in the integration of science.
This process of mathematization of science that characterizes the twentieth century is not accidental, but on the contrary, it is necessary and should increase in the future and has contributed and continue to contribute to the developmentboth of the other sciences, and the Mathparticular, namely, that the practice plays a very important role in the development of mathematics.
It originated in the phenomena of objective realityand by abstractions, idealizations, generalizationsor other procedures. The mathematics can and should judge a key role in the integration of science.
This process of mathematization of science that characterizes the twentieth century is not accidental, but on the contrary, it is necessary and should increase in the future and has contributed and continue to contribute to the developmentboth of the other sciences, and the Mathparticular, namely, that the practice plays a very important role in the development of mathematics.
Matemática y su relación con las ciencias como
recurso pedagógico
I.
Resumen:
Los intereses matemáticos no se limitan a servir las demandas de otras
ciencias, pues como toda ciencia teórica posee su propio objeto de
investigación.
Matemática se desarrolla a partir de problemas que le
plantean otras ciencias, pero también la teoría matemática que elabora, se generaliza y adquiere un
carácter abstracto, que le permite luego ser aplicable a corto o largo plazo, a
diferentes problemas de los que le dieron origen. Esta relación se sintetiza en
una sola palabra: Matematización, que es el crecimiento de las
aplicaciones de los métodos matemáticos en los más diferentes campos de la ciencia
y la técnica, y el cual estuvo influido decisivamente por tres factores:
Aparición y desarrollo acelerado de las técnicas de cálculo,
Introducción del enfoque sistémico en las ciencias y por último,
La aparición de nuevas ramas de la matemática
Es claro y notable el hecho
de que en la práctica diaria de la física y la ingeniería utilizan cantidades
enormes de matemática del más alto nivel.
Como recurso didáctico se
puede utilizar la reciprocidad de manera
amena, en cualquiera de sus formas para enriquecer la enseñanza y formación del
docente de matemática.
II.
Abstract:
The mathematical
interests are not limited to serving the demands of other
sciences, because as every science has its own theoretical under
investigation.
Mathematics develops from problems it is facingother sciences, but also develops the mathematical theory, is generalized and acquiresan abstract character, allowing you then apply toshort or long term, to different problems that gave rise . This relationship is summarized in one word:Mathematization, which is the growth of theapplication of mathematical methods in many different fields of science and technology, andwhich was decisively influenced by three factors: The emergence and rapid development ofcalculation techniques, introduction of the systems approach in science and finally, the emergence of new branches of mathematics
It is clear that significant in the daily practice ofengineering physics and mathematics using huge amounts of the highest level.
As a teaching resource reciprocity can be used in a friendly, in any form to enrich the teaching and training of teachers of mathematics
Mathematics develops from problems it is facingother sciences, but also develops the mathematical theory, is generalized and acquiresan abstract character, allowing you then apply toshort or long term, to different problems that gave rise . This relationship is summarized in one word:Mathematization, which is the growth of theapplication of mathematical methods in many different fields of science and technology, andwhich was decisively influenced by three factors: The emergence and rapid development ofcalculation techniques, introduction of the systems approach in science and finally, the emergence of new branches of mathematics
It is clear that significant in the daily practice ofengineering physics and mathematics using huge amounts of the highest level.
As a teaching resource reciprocity can be used in a friendly, in any form to enrich the teaching and training of teachers of mathematics
No hay comentarios:
Publicar un comentario